LCHF-våfflor och -plättar

Igår gjorde sonen och dottern LCHF-våfflor som blev jättegoda, receptet jag använde finns hos Åse på 56kilo.se, fast vi blandade i lite stevia för att få lite sötare våfflor. Vi gjorde dubbel sats men eftersom det blev så många våfflor så gräddade vi bara drygt hälften och ställde in resten i en burk i kylskåpet.

Till våfflorna hade vi lättvispad grädde och jordgubbssylt. Jordgubbssylten gjorde jag på frysta jordgubbar som jag tinade och mosade med en grönsaksstamp, kokade i någon minut och lät kallna. Jag tycker inte det behövs något sötningsmedel i sylten, det blir god smak ändå.

Resten av smeten använde jag idag. Jag blandade i lite mjölk eftersom smeten hade blivit ganska tjock över natten, och stekte plättar av. De blev också jättegoda! Gott att ha ett bra pannkaks-/plätt-/våffelrecept som även barnen gillar.

Kommentera

