Löksoppa och äggplättar med blåbär och grädde

2016-08-11 17.45.26

Till soppan använde jag:

1 stor gul lök
2 små färska rödlökar
2 vitlöksklyftor
2 dl vatten
1 msk fond
2 dl vispgrädde
Salt och cayennepeppar

Jag skar löken i bitar och stekte den i lite smör så den blev mjuk, ungefär 7 minuter tror jag att det blev. Sen hällde jag på kokande vatten och fonden, i mitt fall blev det kalvfond, och så fick det koka i cirka 10 minuter så en del av vätskan försvann. Sen hällde jag på grädden och kokade bara upp den för att sedan mixa. Det blev inte helt slätt utan jag lät det vara lite småbitar kvar i soppan. Avslutade med att krydda med salt och cayennepeppar. Det blev jättegott.

På bilden har jag hällt upp all soppan i en skål men jag åt i själva verket bara hälften.

Till efterrätt blev det äggplättar med lättvispad grädde och blåbär.

Jag gjorde på 1 ägg, 0,25 dl grädde och lite salt och det blev precis en plättlagg.

Det blev också gott och nu är jag mätt. Resten av soppan sparar jag till imorgon kväll.

En kommentar Lägg till din

Lämna en kommentar